CSAPATÉPÍTŐ PROGRAMOK
Az Erasmus+ az oktatás, a képzés, az ifjúság és a sport területén a 2021–2027 közötti időszakra létrehozott uniós program. Az oktatás, a képzés, az ifjúság és a sport olyan kulcsterületek, amelyek támogatják a polgárok személyes és szakmai fejlődését.
A kiemelkedő minőségű, inkluzív oktatás és képzés, valamint az informális és nonformális tanulás felvértezi a fiatalok és a résztvevők valamennyi korosztályát azokkal a képesítésekkel és készségekkel, amelyekkel érdemi módon részt tudnak venni a demokratikus társadalomban, megértik a kultúrák közötti különbségeket, és sikeresen át tudnak lépni a munkaerőpiacra, hozzájárul a befogadóbb, összetartóbb, környezetbarátabb és digitálisan felkészült társadalmakhoz.
Az európai polgárokat jobban fel kell vértezni azokkal az ismeretekkel, készségekkel és kompetenciákkal, amelyekre az egyre mobilisabb, fokozottan multikulturális, és a digitális eszközöket egyre kiterjedtebben használó, dinamikusan változó társadalomban szükségük van. Mindenki számára elérhetővé kell tenni, hogy más országokban tanuljon, ismereteket szerezzen és dolgozzon, valamint azt a lehetőséget, hogy anyanyelve mellett két további nyelvet is elsajátítson. A program az európai oktatási térség, a 2021–2027-es időszakra szóló digitális oktatási cselekvési terv, az európai uniós ifjúsági stratégia és a sportra vonatkozó uniós munkaterv (2021–2024) célkitűzéseinek kulcsfontosságú eleme.
A jelenlegi pályázattípusok minőségi hatásának növelése, valamint az esélyegyenlőség biztosítása érdekében a program jobban törekszik majd arra, hogy több különböző korosztályba tartozó, eltérő kulturális, társadalmi és gazdasági hátterű embert érjen el.
A programnak szerves részét képezi a kevesebb lehetőséggel rendelkező személyek – többek között a fogyatékossággal élők és a migránsok –, valamint a távoli területeken élő vagy társadalmi-gazdasági nehézségekkel küzdő európai uniós polgárok megszólítása.
Az Európai Unió jövője szempontjából rendkívül fontos az európai identitás megerősítése és a fiatalok demokratikus folyamatokban való részvétele. E kérdés hatékony megközelítését olyan nem formális tanulási tevékenységek is elősegíthetik, amelyek célja a fiatalok készségeinek és kompetenciáinak fejlesztése, valamint a fiatalok aktív társadalmi szerepvállalásra ösztönzése.
A projekteket az Európai Unió gazdasági fenntarthatóságra irányuló prioritásaival összhangban környezetbarát módon kell kialakítani, és azoknak minden tekintetben környezettudatos gyakorlatokat kell magukban foglalniuk.